Harstad Tidende kan se tilbake på 2019 som et relativt godt år. I
mediehusets 132. år kunne vi kvittere ut et år som økonomisk sett ble bra, en dramatisk nedgang i dagligvarebransjen tatt i betraktning. En EBITDA på 5 millioner (1,3 bak budsjett) må vi si oss godt fornøyd med. Den nevnte nedgangen i dagligvareannonsering ble kompensert med nye inntekter fra blant annet events og magasinproduksjon.
Hva opplag angår, noterer vi oss en økning på 222. Vi
anser dette som bra, men vi hadde gjerne sett det høyere. Brukerutviklingen er
vår fremtids største utfordring, og derfor er det også viktig å få større fart
på denne. Men likevel, en økning skal vi se på som positivt, ikke minst sett i
lys av den til dels kraftige nedgangen vi har hatt i de senere år. Vi tør si vi
har snudd en dyster trend.
Brukerutvikling/pluss
2019 ble året hvor vi gjorde flere omdreininger på plussings-skruen. Gjennom hele året har vi hatt en plussingsgrad på opp mot 80
prosent. Dette er å betrakte som rimelig offensivt, men vi ser også at det er
en farbar vei. Stadig oftere ser vi at betalbare saker er blant de mest leste
sakene, og det er positivt.
Samtidig ser vi at det er en utfordring å løfte antall
daglige og ukentlige lesere. På daglig basis er mellom 25 og 30 prosent av våre
registrerte abonnenter inne og leser pluss-saker. På ukentlig basis er tallet
litt i overkant av 50 prosent. Det er for lavt, og det er en viss uro knyttet
til at tallene har «stått fast» over lang tid. Målet for 2020 er å få 60 prosent av våre brukere på pluss på ukentlig basis.
Vi har gjort flere tiltak, blant annet ved i langt større
grad enn før, tenke «digitalt først». Nesten alt vi produserer publiseres på
ht.no først, i et forsøk på å få våre lesere til å forstå at skal du være
oppdatert, må du være på digitale flater. Med en høy snittalder på
abonnementsmassen, er det imidlertid en betydelig utfordring som krever fokus.
Digital trafikk
Det er imidlertid ikke til å legge skjul på at graden av
plussing påvirker det vi omtaler som «gratistrafikken». Det er imidlertid gledelig å registrere at totaltrafikken har tatt seg opp gjennom 2019. Vi har et mål på
80.000 sidevisninger i døgnet, og det når vi stort sett hver eneste dag - og vel så det. Det er en positiv utvikling sammenlignet med 2018.
Det må også sies at det er utfordrende å få våre abonnenter til å forstå
at et abonnement på Harstad Tidende også har en digital dimensjon. I altfor
stor grad bedømmes og måles vi på papiravisen som blir stadig slangere på grunn av nedgang i annonsevolum. Det er en utfordring som vi har
eierskapet til, og som vi for alvor må ta tak i.
I likhet med andre mediehus har vi en markant vekst på
mobil, mens classic viser en nedgang. Det skal også nevnes at vi er blant
mediehusene i Polaris som har mest nedlasting av eavis. Ferske tall viser faktisk at vi er den beste. Her skal det også nevnes at vi fra september 2019 flyttet frem publisering av eavisen fra kl. 22 til kl. 20. Dette har gitt stor effekt, og hensikten har vært å lokke våre lesere inn på våre digitale flater på kveldstid. Her har vi imidlertid for kort fartstid til å kunne konkludere.
Levende bilder/streaming
2018 ble for alvor det året vi gjorde et taktskifte på
levende bilder. Dette ble videreført i 2019. I samarbeid med flere mediehus i Amedia streamet vi fotball som
aldri før, og i sum leverte vi godt i overkant av 100 kamper til våre lesere.
Vi er også blant få mediehus som streamer damefotball i øvre divisjoner. Alt
dette ligger naturligvis bak «betalingsmur».
I vår offensive satsing på levende bilder gikk vi også til
oppkjøp av et produksjonsselskap i 2018, som igjen ble fusjonert inn i Harstad Tidende AS i 2019. Dette betyr at vi nå også kan
realisere andre planlagte produksjoner og studiosendinger av ulik karakter.
I 2017 satset vi mye på eventer, og dette fulgte vi opp i
2018 og 2019.
I den anledning har vi også vært bevisst vårt samfunnsansvar i forhold til
utviklingen av Harstad sentrum. Et sentrum som har fått merke etablering av kjøpesenter
utenfor sentrumskjernen, samt innføring av bomring rundt Harstad. Harstad
Tidende har satt dagsorden med vår dekning, samt kommentarer og lederartikler.
I den forbindelse arrangerer vi to sentrumsfester (sommerfest og julefest) som
vi også kjørte en to timer lang direktesending fra.
Undersøkende journalistikk/samfunnsrolle
Mediene, og spesielt lokale mediehus, blir beskyldt for å
nedprioritere undersøkende journalistikk. Det er i og for seg berettiget, men i
Harstad Tidende har vi også tatt dette på alvor. I 2019 satte vi fokus på noe som svært få trodde var et så omfattende problem i Harstad: Rus og narkotikabruk blant unge. Vi møtte rusforebyggende team, vi møtte rusbelastet ungdom og vi møtte ungdom som ville ta tak i problemet. For å gjøre en lang historie kort, fikk vår journalistikk som konsekvens at det ble arrangert folkemøter, politikerne tok tak ved å styrke rusforebyggende team og politiet intensiverte sitt forebyggende arbeid. I tillegg ble det restart på natteravner i Harstad. Det vi gjorde, var å bevise at god journalistikk gjør en forskjell i et lokalsamfunn.
Basert på dette, og mere til, prioriterer vi vår
samfunnsrolle, og vi utfører vårt samfunnsoppdrag på en god måte. Men vi kan
selvsagt bli bedre. Og det skal vi bli i 2020.
Kjell Rune Henriksen, sjefredaktør