Vesteraalens Avis har som mål å være best med nyheter fra Hadsel - og levere mest mulig "digitalt først".
Vesteraalens Avis skal ha en aktiv samfunnsrolle og være hadselværingenes foretrukne papirmedium.
Vesterålen online (Vol) er avisens søsterbedrift og nettpubliseringsplattform. Avisen har et langsiktig mål om å levere digitalt først, altså mer enn å bare levere hendelsesnyheter til Vol. Dette må til for å styrke konkurransen mot Bladet Vesterålen, etter frekvensnedgangen.
Vesterålens Avis gikk i mars ned fra tre utgaver i uka til to. Avisen kommer nå ut på tirsdager og fredager. Frekvensnedgangen har gått greit, uten negative reaksjoner fra lesere eller annonsører.
Vesteraalens Avis har et mål om å være mer aktuell, her er det ytterligere forbedringspotensial. Dette vil fortsette å ha høyeste prioritet i 2019.
Redaksjonen har jobbet målbevisst med tre punkter:
- Drive merkevarebygging i sosiale medier
- Få abonnentene til å aktivere e-avisen.
- Øke kvaliteten på førstesida
Avisen er nå tilstede på tre plattformer for sosiale medier. To av dem har hatt et oppsving og driftes på daglig basis. Det er særlig e-avisen som frontes, i tillegg til Vol og merkevarebygging. Dette er nok det nivået vi har kapasitet til ved dagens bemanning.
E-avisen har hatt en oppgang fra 726 brukere, ved siste utsendelse av pushvarsel 12. desember i 2018. Til 982 den 30. desember 2019. Da har vi jobbet systematisk med pushvarselet fra midten av mars 2019.
For å øke kvaliteten på forsiden har vi blinket oss ut noen satsingsområder og kjøreregler for hva som skal være på forsiden og hvordan sakene skal presenteres. Dette har vært fulgt opp med en forsideanalyse basert på løssalgstallene. Dette arbeidet fortsetter i 2020. Arbeidet har gitt resultater, ved at nedgangen i løssalget stoppet opp i sommer og har økt noe utover høsten.
Redaksjonen har også hatt som mål å være leverandør av direktesendinger og video til Vol.no. Ett av disse målene ble oppnådd under arrangementet Sommer-Melbu, der vi leverte to timeslange direktesendinger.