Endelig opptur igjen! Lettelsen hos redaktør og øvrige ansatte i Driva er stor over at vi i 2019 kommer ut med en bra vekst i brukerinntektene. Vi fikk en smekk på fingrene av mange abonnenter etter at vi sommeren 2015 reduserte utgiverfrekvensen fra tre til to dager i uka. I kombinasjon med påfølgende betydelige utfordringer med å få avisa ut til mange abonnenter, var det en del lesere som takket for seg. Vi fikk også mange negative reaksjoner på at vi valgte å komme ut på onsdager og fredager, i stedet for tirsdag og fredag som de aller fleste avisene som har redusert frekvens har valgt. Bakgrunnen for Drivas valg var frykten for å skiple onsdagen som annonsedag.
Nordmøringer og romsdalinger er som folk flest. Vi er vanedyr. Ting går seg til. Abonnentene har vent seg til utgiverdagene våre og mange av dem som stoppet avisa i 2015 og 2016 er tilbake igjen. Driva har fortsatt en god del lesere som ikke er daglige digitale brukere, men stadig flere blir det. I starten av 2019 var den ukentlige andelen av plusslesere på knapt 30% I løpet av2019 er andelen økt til i underkant av 40%. Det er fortsatt for lavt, men andelen kommer til å fortsette å øke i 2020.
Konkurransesituasjonen til Driva er spesiell. I nabobygget har Amedia-eide Aura Avis tilholdssted. I Drivas største kommune, Surnadal, er Tidens Krav en sterk konkurrent. I tillegg er konkurransen fra nettstedet Trollheimsporten stor. En spesiell konkurranse da de legger ut alt åpent, mens Driva og Tidens Krav plusser nesten alle sakene.
Mange saker som engasjerte
Redaksjonelt har 2019 vært et godt år for Driva. Vi har hatt flere saker som har satt dagsorden i lokalsamfunnet. Som eksempel kan nevnes at Driva har vært ledende i dekningen av kampen en kommunalt ansatt i Sunndal har ført mot sin egen arbeidsgiver for å få ut journalen for mannen hennes som har tilholdssted i kommunal institusjon. En spesiell sak som har skapt stort engasjement på Facebook og i lokalsamfunnet for øvrig.
Som redaktør mener jeg vi har grunn til å si oss fornøyd med saker vi hadde rundt fylkes- og kommunevalget der Senterpartiet gjorde svært gode valg også i våre dekningskommuner. I Surnadal resulterte valget i at partiet igjen inntok ordførerkontoret. Det var nære på at de også gjorde det i Ap-bastionen Sunndal der Arbeiderpartiet med nød og neppe fikk forhandlet fram en konstellasjon som sikret partiet ordføreren. Vi hadde høge digitale salgstall på valgdekningen.
Vi har knyttet til oss en frilanser som har levert mange svært gode saker og som også har utløst høge salgstall. En av de enkeltsakene som hadde flest digitale salg i konsernet i 2019 var saken der ei mor sto fram og fortalte om situasjonen for sønnen etter at han hoppet i Nidelva og skadet seg alvorlig. Saken utløste 57 salg. Allerede samme dag som saken ble lagt ut hadde den 30 salg.
Samme frilanser har også laget en serie for oss «Tusen års levd liv», der vi besøkte ti åtti og nittiåringer (noen flere og nitti) der de fortalte om livet sitt. Hva de er fornøyd med og om lengsler de har som de ikke har fått realisert. Vi fikk stor positiv respons på disse sakene som ble publisert på nett og som fredagssaker på papir. Den store responsen viser at de gode historiene der man kommer tett på folk er noe mange setter stor pris på å lese.
Flommen i elva Surna i september var en stor dyretragedie. 70 sauer og lam druknet i vannmassene som kom svært brått på. Driva hadde bred dekning av katastrofen, men vi kom for seint i gang. Utgangspunktet var en politinotis der det i første omgang var vanskelig å få oversikt over graden av alvor. Erfaringen vi har gjort oss tilsier at vi må sette inn større ressurser øyeblikkelig, og at flere i redaksjonen må være forberedt på å bidra når slike hendelser skjer. Oppfølgingen ble god, og vi hadde mange digitale salg på sakene knyttet til flommen.
Mål og prioriteringer
Så godt som alle egenproduserte saker publiseres digitalt og plusses. De fleste sakene publiseres før de eventuelt brukes i papiravisa. Der kun leserbrev, første publisering av hendelsesnyheter og noen notiser/pressemeldinger som i dag er aktuelle å legge ut åpent.
Vi jobber godt digitalt, men sliter med å følge utgivelseseplan. Katalogene er som oftest tomme dagen etter utgivelse av papiravisa. Det er situasjonen også mandag morgen da vi publiserer fortløpende alle saker som produseres i løpet av helga. Vi bruker tidsstyring aktivt, men det er ofte få saker å legge ut på formiddag. Travle hverdager gjør at vi heller ikke kan utnytte alle innsiktsverktøy og oppfølgingen av disse godt nok. Det blir for lite tid til opplæring og praktisering av disse.
Driva har stor nytte av utvekslingsavtalen som er inngått med de fleste Polaris-avisene på Nordvestlandet. Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten er begge viktige for oss på fylkeskommunale saker. Budstikka er også viktig på utveksling av saker i forhold til dekninga av Nesset.